Har du styr på sætningsleddene? Det er som tidligere nævnt enormt vigtigt at have styr på ordklasserne, men det er lige så vigtigt at kunne identificere de enkelte sætningsled og at vide, hvilken funktion de har. Hvis du ikke er i stand til at identificere sætningsled, vil du heller ikke være i stand til at sætte komma korrekt. En selvudnævnt kommaekspert har altså et alvorligt forklaringsproblem, hvis han roder med sætningsleddene – eller med ordklasserne for den sags skyld. Det er altså ikke tilstrækkeligt blot at referere til kryds og bolle.
De forskellige sætningsled fremgår af listen herunder, og i den efterfølgende tekst vil de enkelte leds funktion blive illustreret vha. sætningseksempler. De fleste sætningsled omfatter naturligvis en række underkategorier, så i princippet skal du finde mere lagerplads i hukommelsen, end den korte liste herunder synes at gøre krav på, hvis du nærer håb om at gøre indtryk på den sproglige elite. Under alle omstændigheder vil dine argumenter veje tungere i eventuelle kommadiskussioner, hvis disse syntaktiske udtryk udgør en naturlig del af dit grammatiske vokabularium. Og så skal vi heller ikke glemme, at dit eget sprog på ingen måde vil lide under, at du opnår en større grammatisk indsigt. Sproget længe leve!
Man bør anvende disse 10 sætningsledtyper:
Verbal
Subjekt
Objekt
Prædikativ
Adverbial
Konjunktional
Apposition
(Attributiv)
(Agens)
(Patiens).
(1) Verbal
finit verbum – Han spiser chokolade. | Han spiste chokolade. | Han har spist chokolade.
infinit verbum – Han har spist chokolade. | Han skal spise chokolade.
komplekst verbal – Han har spist chokolade. | Han kan ikke lade være med at spise chokolade.
(2) Subjekt
formelt subjekt – Det er ikke sjovt at løbe tør for chokolade.
reelt subjekt – Det er ikke sjovt at løbe tør for chokolade.
indholdssubjekt – Hun tvang ham til at spise mere chokolade. | Kropsvægten forøges betragteligt i forbindelse med et overdrevet chokoladeindtag.
foreløbigt subjekt – Det er ikke sjovt at løbe tør for chokolade.
(3) Objekt
direkte objekt – Hun gav ham et stykke chokolade.
indirekte objekt – Hun gav ham et stykke chokolade.
(4) Prædikativ
fast prædikativ – Chokoladen er fantastisk. | Manden bag chokoladen hedder Mogens. | Fødevarestyrelsen fandt chokoladens sukkerindhold livstruende.
frit prædikativ – Chokoladen er et røverkøb, billig og karakterfuld. | Chokoladestykket dukkede blegt og stenhårdt op bagerst i skabet. | Hun fandt et stykke chokolade bagerst i skabet, blegt og stenhårdt.
prædikativ til subjekt – Chokoladen er fantastisk. | Manden bag chokoladen hedder Mogens. | Chokoladen er et røverkøb, billig og karakterfuld.
prædikativ til objekt – Fødevarestyrelsen fandt chokoladens sukkerindhold livstruende. | Køberne kalder manden bag chokoladen Mogens. | Hun fandt et stykke chokolade bagerst i skabet, blegt og stenhårdt.
(5) Adverbial
Hun gemmer chokoladen på den øverste hylde i bryggerset. | I morgen køber vi en masse chokolade. | Der var meget chokolade tilovers. | Et voldsomt chokoladeindtag kan medføre en temmelig slem mavepine. | Hun skubbede vredt de andre i chokoladekøen til side.
(Sætningsled, som er tilknyttet ordklasserne adverbium og præposition: tidsadverbial, gradsadverbial, præpositionsforbindelse etc.).
(6) Konjunktional
Han spiser chokolade og har lyst til is. | Hun lagde chokoladen fra sig, fordi hun fik kvalme. | Vi spiser chokolade, indtil vi løber tør.
(7) Apposition
Det internationalt kendte chokoladeprodukt med den velkendte trekantede, aflange emballage, Toblerone, kan nemt brækkes i mindre stykker. | Chokoladebaren, som deler navn med vores røde naboplanet, Mars, ligger i vindueskarmen.
(8) (Attributiv)
varm chokolade | god chokolade | bitter chokolade
(9) (Agens)
Jeg køber chokolade. | Han blev overmandet af chokoladetrang. | Hun skilte sig af med sit chokoladelager.
(10) (Patiens)
Jeg køber chokolade. | Han blev overmandet af chokoladetrang. | Hun skilte sig af med sit chokoladelager.